5 opvallendste resultaten van een gemeentelijke webanalyse

  • 2 juni 2017

Op een website tracht je bezoekers zo goed mogelijk te informeren op basis van hun noden. Maar hoe kom je nu te weten wat die noden zijn? Daarvoor is een analyse aangewezen. Met die cijfers heb je het nodige materiaal om te starten met de indeling van je website. 

Paddle voerde een gebruikersonderzoek uit bij de gemeente Nazareth. We delen graag de 5 opvallendste resultaten met je. 

 

1. Ruim 90 procent van de bezoekers kwam via een zoekmachine op de website terecht

Ook al kennen jouw bezoekers de URL uit het hoofd, zonder erbij stil te staan gebruiken we zoekmachines ipv een URL in te geven. Daarom is het meer dan ooit noodzakelijk om in te zetten op de vindbaarheid van jouw pagina's (SEO optimalisatie). 

2. Op zoek naar praktische informatie

We analyseerden de zoekresultaten op de website. Meest bezochte pagina's waren de openingsuren van gemeentelijke diensten, de bibliotheekcatalogus en het meldpunt van de gemeente. Die pagina's moeten daarom goed vindbaar op de website zijn. 

3. De gemeentelijke nieuwtjes zijn geen prioriteit voor de bezoekers

Het onderdeel "nieuws" nam veel plaats in op de homepagina maar er werd weinig op de berichten geklikt. De nieuwsberichten werden wel gelezen, bijvoorbeeld via direct links vanuit de nieuwsbrief en sociale media.

4. Inzetten op sociale media werkt maar vergt veel energie

Het aantal bezoekers dat de gemeentelijke website via sociale media bezocht lag erg laag tijdens ons onderzoek. Het vraagt veel tijd en energie van de verschillende gemeentelijke diensten om succesvolle resultaten te boeken met sociale media. Dat komt omdat die media niet langer de massa bereiken maar veelal op basis van doelgroepen toelaten om content aan te bieden. Als redacteur moet je bij het uitwerken van een artikel dus rekening mee houden op welk kanaal je zal publiceren.

5. De gemeentelijke verslagen? Ze verdienen een prominente plaats! 

We geven het toe, dit was eerder voor ons een opvallend resultaat dan voor de medewerkers van de gemeente Nazareth. De gemeentelijke verslagen hoeven niet verstopt te worden in de navigatiestructuur maar krijgen een prominente plaats krijgen op de website.

Wil je ook meer te weten komen over jouw bezoekers. Via het raamcontract kañooh heb je de vrijheid om een analyse, onderzoek, training Google analytics, enz.. te bestellen en meteen te starten!  

Contacteer ons
Els Van Keymeulen
Client Support Coordinator
Els Van Keymeulen
Ravensteingalerij 4
1000 Brussel
België
+32 (0)2 307 79 08