Is jouw website al toegankelijk?

  • 3 november 2017

Europa verwacht dat alle overheidswebsites in 2018 voldoen aan de WCAG 2.0 normen (WCAG AA), de nieuwe regelgeving rond digitale toegankelijkheid. Het voornaamste doel van deze regels is om web inhoud toegankelijk te maken voor alle gebruikers, ongeacht het medium dat ze gebruiken (bv. desktop browser, spraakbrowser, mobiele telefoon, persoonlijke computer in de auto, …) of de omstandigheden (bv. lawaaiige omgeving, onder- of overbelichte kamers, handenvrij, …).

 

Aan WCAG 2.0 zijn vier belangrijke principes verbonden:

 

  • Waarneembaar (Perceivable): alle informatie en onderdelen van de gebruikersinterface moeten waarneembaar zijn door de gebruiker. Daar hangen 4 richtlijnen aan vast:

    • Voorzie tekst alternatieven voor inhoud die geen tekst is zodat die omgezet kan worden in andere vormen zoals grote letters, braille, spraak of symbolen.
    • Voorzie alternatieven voor time-based media (video, geluid).
    • Maak content die aanpasbaar is zodat die op andere manieren (bv. eenvoudigere layout) getoond kan worden zonder informatie of structuur te verliezen.
    • Zorg dat je content te onderscheiden is zodat bezoekers die gemakkelijk kunnen zien en horen (o.a. voor- en achtergrond duidelijk scheiden).
  • Bedienbaar (Operable): alle onderdelen van de gebruikersinterface en de navigatie moeten bedienbaar zij door de gebruiker. Ook hier zijn er 4 richtlijnen opgesteld:
    • Maak alle functionaliteiten beschikbaar vanop het toetsenbord.
    • Geef bezoekers voldoende tijd om de content te lezen en gebruiken.
    • Ontwerp geen content op zo’n manier waarvan bekend is dat die aanvallen veroorzaakt (bv. flikkerende lichten).
    • Help gebruikers te navigeren, content te vinden en te bepalen waar ze zich bevinden op de website.
  • Begrijpelijk (Understandable): alle informatie en het gebruik van de interface moet begrijpelijk zijn voor de gebruiker. De 3 richtlijnen:
    • Maak alle tekst content leesbaar en verstaanbaar
    • Zorg dat de webpagina’s verschijnen en werken op voorspelbare manieren.
    • Hulp bij invoer: help gebruikers fouten te vermijden en verbeter fouten.
  • Robuust (Robust): content moet voldoende robuust zijn om betrouwbaar geïnterpreteerd te kunnen worden door uiteenlopende soorten user agents, met inbegrip van technische hulpmiddelen (assistive technologies). De richtlijn:
    • Maximaliseer compatibiliteit met huidige en toekomstige user agents, inclusief technische hulpmiddelen.

 

Maar waarom is die toegankelijkheid nu zo belangrijk?

 

“Omdat het moet van Europa” is volgens ons geen goede reden. Een toegankelijke website heeft natuurlijk als grootste voordeel dat u meer mensen bereikt. Maar er zijn meer voordelen van toegankelijke websites:

 

     1. Beter vindbaar in zoekmachines zoals Google

 

De belangrijkste bezoeker van jouw website zie je niet en hoor je niet: de zoekmachine. Als je weet dat 94% van de Belgen Google gebruikt als zoekmotor en dit de meest bezochte website wereldwijd is, dan zal het je ook niet verbazen dat uit analyse blijkt dat 80% van nieuwe websitebezoekers via de zoekmachine op jouw website terecht komen. Google moet je website dus gemakkelijk kunnen indexeren en scannen. Door je website toegankelijk te maken, wordt de informatie beter geordend en kan Google die gemakkelijker indexeren.

 

     2. Responsief

 

Over het algemeen, bedraagt het aantal mobiele surfers 50% van het totale websiteverkeer. Het is daarom essentieel dat jouw website responsive is en aangepast voor mobiele schermen. Eén van de WCAG 2.0 regels in verband met toegankelijkheid betreft het responsive maken van je website. Zorg ervoor dat je dat mobiele verkeer niet misloopt!

 

     3. Sneller

 

Als je de richtlijnen van de WCAG 2.0 nauwgezet volgt, ga je de informatie en gegevens op jouw website beter ordenen. Daardoor kunnen zoekmachines je website beter en sneller indexeren en wordt je website aangepast aan mobiele schermen. Dat betekent ook dat jouw website sneller zal laden, aangezien je die hebt opgebouwd volgens de ideale regels van het internet. Dat is belangrijk want jouw bezoekers gaan niet blijven wachten tot je website volledig geladen is, en ook Google verkiest snelle websites. Zij raden een laadtijd van minder dan 2 seconden aan, anders straffen ze je af met een lage Quality Score, waardoor je ook lager in de zoekresultaten verschijnt.

 

Hoe kan Paddle je hiermee helpen?

 

WCAG 2.0 bestaat uit een aantal technische richtlijnen en een aantal content richtlijnen. Ons Paddle CMS is volledig toegankelijk volgens de WCAG 2.0 richtlijnen. Wij zijn een partner van SiteImprove en scannen ons CMS continu om ons WCAG A label te behouden. Technisch gezien, zijn alle websites gebouwd met het Paddle CMS dus toegankelijk. Wat de inhoud betreft, daar helpen onze experts je graag bij!