Taaltelefoon.be

Hoe de Taaltelefoon zichzelf in een nieuw jasje hees

Een jubileum vier je met een nieuwe website!

De Taaltelefoon is de taaladviesdienst van de Vlaamse overheid, actief sinds oktober 1999. Al 15 jaar lang kunnen Vlaamse burgers bij de Taaltelefoon terecht met vragen over de Nederlandse taal. Iedereen kan de taaladviezen op de uitgebreide website Taaltelefoon.be doorzoeken: zowel spelling en woordgebruik, als grammatica en uitspraak komen er aan bod. Wie zelf geen antwoord vindt, kan zijn vraag stellen via de telefoon, een webformulier of sociale media. Op de website kun je ook je spellingkennis testen met oefendictees, en je inschrijven op het e-zine Taallink.

Logo TaaltelefoonEen nieuwe website? Snel gekozen!

In 2013 besloot de Taaltelefoon zijn verouderde website te vervangen door een nieuwer exemplaar. Het kañooh raamcontract van de Vlaamse overheid kwam op het ideale moment in de zoektocht naar een nieuwe website. De keuze was snel gemaakt. De Taaltelefoon was meteen enthousiast over het ‘blokkendoosprincipe’ en de flexibiliteit van het CMS, waarmee je zelf functionaliteiten kiest en pagina’s opbouwt. Kañooh zorgde voor een jongere en meer moderne look, en een website die erg gebruiksvriendelijk is.

Een leuke samenwerking

Het migreren van alle inhoud naar de nieuwe website was geen sinecure. Niet minder dan 2549 pagina’s mocht het Paddle team overzetten. Uiteindelijk ging de vernieuwde site live in oktober 2014, op de 15de verjaardag van de Taaltelefoon. Vandaag werken er vijf redacteurs aan de website. Zij volgden een CMS-opleiding waarin ze met alle basisfunctionaliteiten en met paddlets leerden werken. Als ze een probleem of bug opmerken, aarzelen ze niet om de helpdesk te contacteren, waar ze snel geholpen worden en gemakkelijk de status van hun ticket kunnen  opvolgen.

De dienstverlening is vriendelijk en behulpzaam, de helpdesk werkt vlot. We hebben echt het gevoel dat er geluisterd wordt. (Yves Van Wilder)

Het bezoekersaantal van Taaltelefoon.be blijft groeien. In 2014 werd de kaap van 1 miljoen vlot gehaald. Oktober en november zijn traditioneel drukke maanden. Ook tijdens examenperiodes piekt het aantal bezoekers. Veel thesisstudenten doen dan een beroep op de diensten van de Taaltelefoon!

Totaaloplossing zonder zorgen

Taaltelefoon.be geniet volop van de kañooh totaaloplossing met zowel website, hosting als domeinnamen. Met een uitgebreide helpdesk en de nodige opleidingen kunnen de medewerkers van de Taaltelefoon hun website gemakkelijk zelf beheren en hoeven ze zich geen zorgen te maken.